Læsere af denne signatur mindes måske tidligere anmeldelser af den i USA bosiddende danske jazzbassist og –komponist, Anne Mette Iversen, som herhjemme stort set er ukendt. Nu er hun her igen – som hidtil, på det fede amerikanske label, Brooklyn Jazz Underground, med sit grundensemble, men også med et album der er indspillet på Det Kgl. Danske Musikkonservatorium i København. Stadig er det moderne storbyjazz med elementer af improvisation, hun og hendes orkester bringer til torvs. Men denne gang med det helt særlige kendetegn, at strygerne har fået en særlig markant plads i lydbilledet. So Many Roads ”lever” ikke desto mindre mest, når det er ”rigtig”, uforfalsket jazz, der spilles. Albummets længste nummer, Chapter Two, hvori strygerne er mere tilbagetrukket i lydbilledet, mens blæserne er trukket frem, er albummets suverænt bedste. Men ellers er det tydeligt, at målet helt overordnet har været – eller undervejs i skabelsesprocessen har udviklet sig til at være – at vælge én historie ud af mange mulige. Selv om enkelte numre eller passager fungerer bedre end andre, er der ingen tvivl om, at det nye album er fokuseret og stringent.
**** / Brooklyn Jazz Underground Records / 36 min. / Også anmeldt på netmagasinet gaffa.dk
Comments are closed.