Anmeldelse på Ivan Rods blog
Den aldrende, italienske komponist, Rossini (1792-1868), skrev oprindeligt Petite Messe Solennelle til et set-up bestående af to klaverer, et harmonium, fire solosangere og et kor på otte stemmer (af alle tre køn: mænd, kvinder og kastrater). Men af frygt for at andre, efter hans død ville om-arrangere messen, gjorde han det selv. Og godt det samme, kan man sige. For det, den eminente komponist skabte, var et udødeligt mesterværk (for orkester, fire solosangere og et kor). Petite Messe Solennelle blev (også) i Rossinis anden gennemskrivning et mesterværk, må man sige – også efter at have lyttet til EMI Classics ny-indspilning, hvorpå musik og korsang leveres af Orchestra e Coro dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia, dirigeret af Antonio Pappano. Sammen med sopranen Marina Rebeka, kontra-altoen Sara Mingardo, tenoren Francesco Meli og bassen Alex Esposito føjer dirigenten, orkesteret og koret kun nye, dybt professionelle og passionerede dimensioner til mesterværket. Rossini selv døde tre måneder før uropførelsen af hans nye version af værket (den uropførelse fandt sted i februar 1869), men jeg vil tro, at han ville have glædet sig – havde han hørt denne gennemført flotte, nye fortolkning af tekst og noder – fremført af nogle af Italiens pt. største klassiske musikere og sangere.
******
EMI Classics / Universal Music
83 min.
Comments are closed.