Dansk Musikforlæggerforening (DMFF) stiftede i 2013 en ny årlig pris, CARL PRISEN, som ikke overraskende er opkaldt efter Danmarks til dato største klassiske komponist, Carl Nielsen. Prisen – eller rettere: priserne – uddeles til komponister og tekstforfattere inden for et bredt spektrum af musikgenrer. Og vel at mærke ved et lukket eftermiddagsarrangement, hvor kun de nominerede (og deres producenter, agenter og branchefolk) er til stede, og der ingen direkte TV dækning er.
Måske var det dét – kombinationen af de nævnte forhold – der gjorde, at det var så anderledes en oplevelse at være fluen på væggen under denne prisuddeling. Der var ikke den samme forlegenhed, ikke det samme hovmod, ikke den samme kunstige attitude blandt de tilstedeværende ”stjerner”, som ved mange andre award shows. Når man sidder – professionelle komponister, musikere og branchefolk side om side – ter man sig måske bare mere ”professionelt” eller ”voksent”? Men det, at prisuddelingen oplevedes så anderledes, kunne selvfølgelig også skyldes, at der – på grund af tidspunktet på døgnet – ikke blev indtaget samme mængde af alkohol som ved andre prisuddelinger. Fluen på væggen bemærkede i hvert fald en forskel.
Fredag eftermiddag kunne en række inviterede komponister, musikere m.fl. sætte sig til bords i Mogens Dahl Koncertsal i København og 1) nyde en god frokost (forret: varmrøget laks; hovedret: braiseret kalveculotte; dessert: petit four – hertil franske vine, sponserede kildevand og øl og kaffe, alt ad libitum), 2) nyde hinandens selskab, 3) følge prisuddelingen (som blev styret af det umage par, sangeren Johan Olsen og dirigenten / komponisten Michael Bojesen med audiovisuel bistand af DJ Noize) og 4) lade sig underholde af 1) Folkeklubben, 2) Sinne Eeg, Mads Mathias & Michael Bojesen, 3) Louise Alenius & Soma Allpass og 4) Rasmus Walter.
Johan Olsen og Michael Bojesen slog straks temaet fast: Undskyld. I tråd med tidens trend sagde de undskyld og bad alle tilstedeværende overveje, om ikke også de havde noget at undskylde, og så foreslog de, at alle interesserede undervejs i arrangementet rejste sig op, når det for den enkelte føltes rigtigt, og kort og klart gjorde rede for, hvad der skulle undskyldes. Alle disse undskyldninger ville lette sindet, det individuelle såvel som det kollektive – mente tovholderne. Helt i tråd hermed startede den første prismodtager, den klassiske komponist Thomas Agerfeldt Olesen med at undskylde, at han havde været hele fire år om at skrive en opera, som oven i købet kun var blevet opført fire gange. Han indrømmede, at han var langsom!
Herefter blev priser uddelt, underholdning bragt til torvs og undskyldninger ad libitum affyret. Især af tovholderne. Forud for uddelingen af prisen til Årets komponist af børnemusik spurgte Michael Bojesen eksempelvis sin medvært, om han nogensinde havde skrevet noget børnemusik. Johan Olsen granskede sin hjerne og svarede, at han aldrig havde skrevet noget til børn, men han tilstod, at han havde skrevet noget infantilt, som dog ikke var egnet for børn. Dén form for boldspil – de to imellem – fortsatte gennem hele arrangementet, til publikums store fornøjelse.
Prisuddelingens absolutte højdepunkt var dog, at Bent Fabricius Bjerre (født 1924) fik tildelt DMFFs ærespris. Netop dén pris forekom så naturligt placeret i hans favn – dels på grund af hans høje alder og historik, dels på grund af hans faktiske viden og stadige engagement i musik i det hele taget. Engagementet udmøntede sig i, at han havde en ledsager med – som han på forhånd havde valgt at give pengene videre til. Selv beholdt han kun æren, checken gav han videre til lydkunstner og komponist Louise Alenius (født 1978). Hun kvitterede med en klokkeklar, oprigtig, glad tale, et lysende nærvær og efterfølgende en kort sceneoptræden, der skulle ses (eller rettere høres) til ære for ”mæcenen”. Forbindelsen den gamle og den unge imellem var smuk, varm og kærlig. Og talen og takketalen begge usædvanligt gode.
Følgende modtog Carl Nielsen priser 2014:
Årets klassiske komponist (stort ensemble): Thomas Agerfeldt Olesen (for operaen The Picture of Dorian Gray).
Årets klassiske komponist (lille ensemble): Poul Ruders (for Strygekvartet no. 4).
Årets komponist (roots): Allan Olsen (for albummet Jøwt).
Årets komponist (jazz): Carsten Dahl (for albummet Papillons).
Årets komponist (børnemusik): Jan Rørdam, William Rørdam & Kristian Gintberg (for deres værker til Ramasjang Mysteriet).
Årets komponist (pop): Mads Langer (for albummet In These Waters).
Årets komponist (rock): Michael Poulsen (for Volbeats Outlaw Gentlemen & Shady Ladies).
Årets internationale gennembrud: Karen Marie Ørsted & Ronni Vindahl (MØ).
Årets talent: Coco O & Robin Hannibal (Quadron).
Årets tekstforfatter: Kira Skov (for teksterne til albummet When We Were Gentle).
Årets sang: Hey Love (af Quadron).
Årets mest spillede sang: Uden Forsvar (af Marie Key & Andreas Sommer).
Årets ærespris 2014: Bent Fabricius-Bjerre.
Også publiceret på netmagasinet gaffa.dk