Anmeldelse på netmagasinet gaffa.dk
Peggy Lee var en amerikansk pop- og jazzsangerinder (sangskriver og skuespillerinde mm.), som igennem seks årtier i forrige århundrede betog verden med sit sofistikerede, facetterede og nuancerede kunstneriske udtryk. Som jazzsangerinde var hun en af det tyvende århundredes allerstørste – side om side med Ella Fitzgerald, Billie Holiday og Sarah Vaughan. Alene derfor er der grund til et hæfte sig ved den svenske sangerinde Jessica Pilnäs’ hyldest til Peggy Lee (som faktisk hed Norma Deloris Egström, idet hun nedstammede fra svenskere, der var indvandret til USA).
At Pilnäs’ hyldest er så vellykket er imidlertid yderligere en grund til at høre albummet. Jessica Pilnäs formår nemlig – uden at forcere – at etablere et forførisk, virtuost, nuanceret udtryk med sine fine, rytmiske variationer og sin nedtonede, recitative minimalisme. Et udtryk, der er som en modernisering af Peggy Lees udtryk. Samtidig med at det helt åbenlyst er retrospektivt i versioneringen af numre som Eddie Cooley og John Davenports Fever, Charlie Chaplin og Geoffrey Claremont Parsons Smile og Peggy Lees eget I Wound It Up.
Et attraktivt kuriosum: Fläskkvartetten medvirker på albummet med strygere!
****
ACT Music
50 min.
Comments are closed.