Alverdens anmeldere synes enige om, at kinesiske Lang Lang er et usædvanligt klavertalent. Kun det prædikat, der – som for at understrege talentets særegne karakter – hæftes på ham varierer. Men ord som ”fænomenal”, ”sensationel” og ”virtuos” går igen, når man læser, hvad alverdens anmeldere har skrevet om den kinesiske verdensstjerne. Og de har ret: Alle nævnte prædikater kan man hæfte på ham. Og det endda med vægt, hvis man har lyttet til hans Complete Recordings 2000-2009, for dermed er der evidens for, at prædikaterne holder. I enkelte værker oplever jeg ham ganske vist som en smule maskinel – det gælder især, når han spiller klaverkoncerter og skal manifestere sig som solist foran et symfoniorkester. I flere af disse værker er det som om, han vægter kraft og råstyrke fremfor alt andet, og det er der måske ikke noget at sige til, hans ungdommelighed taget i betragtning. (Han var 21 år, da det første album – som blandt andet rummer en indspilning af Tjajkovskijs Klaverkoncert nr. 1 med Chicago Symphony Orchestra under ledelse af Daniel Barenboim – blev udsendt af Deutsche Grammophon). Men i andre værker – det kan være i mere stilfærdige klaverkoncerter (som for eksempel Mendelssohns Klaverkoncert nr. 1 – som også er på hans første album og indspillet med førnævnte orkester) eller i solooptrædener – hører man til gengæld hans flair for det virtuose, det yndefulde, det inderlige – og det performative. Dette sidste hører man eksempelvis i hans indspilning af Schuberts Vandrer fantasi og Liszts Liebestraum. Det er imidlertid lidt unfair at fremhæve nogle værker fremfor andre, for efter at have lyttet til de mange timer, som Deutsche Grammophons flotte deluxe boks med de 12 CD’er og den 192 sider lange booklet rummer, bliver man helt naturligt aftvunget respekt for klaverfænomenet fra Riget i Midten. Og den respekt bliver ikke mindre af, at han – udover de klassiske europæiske komponister – også har indspillet og udsendt musik af nogle af sit hjemlands store komponister: Tan Dun, Huang Hai Hwai, Chen Rao Xing og Shen Li Qun – komponister, de færreste i Vesten støder på i egne koncertsale eller egne pladebutikker, men som i Lang Langs præsentation bliver som værdige repræsentanter for den moderne kinesiske partiturmusik. Med andre ord: Lang Lang samler så at sige verden via det, en anmelder har kaldt “guldfingrene”.
***** / Deutsche Grammophon/Universal Music / 811 min.