MUSIKANMELDELSE
Samarbejdet mellem den etablerede digter, Søren Ulrik Thomsen, og ensemblet, Det Glemte Kvarter, har eksisteret i snart femten år og indtil nu har det udartet sig i fire album og en række koncerter – alt sammen bestående af et fremragende miks af moderne, eksperimenterende jazz og oplæst poesi / spoken words.
Nu udkommer så et femte album fra konstellationen, Hvor alting altid er, og det tager afsæt i tekster fra Thomsens prosabog fra 2016, En hårnål klemt inde bag panelet. Teksterne – og oplæsningen af dem – har ikke overraskende den kvalitet, der i årtier har kendetegnet Thomsens digte og oplæsninger. Men musisk / instrumentalt er der sket noget – i og med, at Aarhus Jazz Orchestra er blevet involveret i forløsningen – med et udvidet lydbillede som konsekvens.
Jeg frygtede på forhånd, at Thomsens lidt sarte stemme ville forsvinde i det udvidede, potentielt storladne lydbillede, men frygten viser sig at være ubegrundet. Den opretholdte balance mellem digterens stemme og de mange musikeres instrumenter er reelt noget nær optimal. Kompositionerne, arrangementerne og produktionen udviser behørig respekt for digteren og hans tekst(er), hvorfor den orkestrerede monolog eller den prosaistiske orkestersuite – ja, udtrykket som helhed – lyder som noget nær optimal.
Komponist og musiker, Mikkel. B. Grevsen, har fortalt, at han 1) er gået til Thomsens tekster med ærefrygt og ydmyghed, men også 2) at han har haft den holdning, at
sammensmeltningen af musik og tekst skulle danne et nyt selvstændigt værk. Og dét mener jeg faktisk, at han er lykkedes med. Det tværæstetiske værk fremstår som originalt. Nok får jeg selv associationer til det Dan Turèll og Halfdan E. sammen lavede i midten af 1990’erne. Men Thomsen & Det Glemte Kvarter og udgivelsen, Hvor alting altid er, fremstår alligevel som original. Og det både takket være form- og tonesproget, der forener den klassiske og rytmiske musik og takket være især blæseinstrumenternes fylde og kraft, som fint reflekterer Thomsens ofte voldsomme erindringsbilleder. Man bliver som lytter – næsten cinematisk – ført tilbage i tiden til de gader, værtshuse og bænke, hvor Thomsen har oplevet et og andet, der er blevet til stor poesi og prosa.
Hvor alting altid er – er et fremragende album, der vil stå historiens distance.
***** / Blue Blitz Music / 60 min. / Også anmeldt i musikmagasinet gaffa.dk