Arne Eigenfeldt: A Walk to Meryton

Please follow and like us:

  • 0
  • Share

MUSIKANMELDELSE

Efter at have læst om Arne Eigenfeldt og efter at have hørt hans nye album, A Walk to Meryton, tør jeg godt konkludere, at han er en helt og aldeles særegen kunstner. Eigenfeldt skaber og producerer sin egen elektroakustiske musik; skaber sine egne interaktive og generative musiksystemer ved brug af kunstig intelligens; og så er han ansat som professor i musik ved Simon Fraser University i Vancouver, hvor han i øvrigt også forsker i intelligente systemer. Hans musik på A Walk to Meryton er for mig at høre som en jazzet pendant til amerikanske Laurie Andersson narrative frembringelser. A Walk to Meryton er elektroakustisk musik – frembragt til dels af kunstig intelligens – såkaldte Musebots – og desuden af John Korsrud på trompet & flygelhorn, Meredith Bates på violin og Jon Bentley på sopran- & tenorsaxofoner. Barbara Adler læser egne tekster – inspireret af Jane Austens litterære værk, Stolthed og fordomme (på engelsk: Pride and Prejudice). Og Arne Eigenfeldt har produceret. Genremæssigt er summen af det hele – værket – ja, det fremstår vitterligt som et værk – et miks af elektroakustisk musik, spoken words, moderne jazz, avantgarde lounge og kammermusik. Summen – hele udtrykket, albummet som sådan – er magnetisk, fascinerende. Og det både p.g.a. de instrumentale islæt, p.g.a. produktionen og p.g.a. Bates’ inciterende smukke, næsten majestætisk ranke recitationer.

*****  /  Redshift Music  /  70 min.

Please follow and like us:

  • 0
  • Share