MUSIKANMELDELSE 67-årige Ole Frimer er det, man kan kalde en rutineret musiker. Han er guitarist med årenes tyngde i kroppen og fingrene, men også en udøver med en intakt nysgerrighed. Og dét uanset om han skriver, spiller eller synger.
Frimer er en mand, der forstår bluesmusikkens væsen, og som på sin egen konventionelle, men ikke desto mindre ferme vis formår at formidle egen og andres bluesmusik med ægthed, fylde og oprejst frejdighed.
Der er ikke meget depression over Frimers udtryk. Nok en blåtone, men først og fremmest en energi, der siger spar to. Frimers udtryk rummer momenter af markant pondus såvel som heller af fascinerende ro. I den forstand formår han med sit band at fremelske en musik, der spænder over hele bluesmusikkens spektrum – om end han primært begiver sig af med at spille blues af den mere pågående slags – med rytmikken og hans egne guitarriffs som iørefaldende elementer.
Vokalt er Frimer habil uden at være særegen, men instrumentalt er han indbegrebet af rutine og tyngde og fornemmelse for genren.
Alt det hører man, når man lytter til hans nye live-album, der er optaget under en koncert i Eppingen i det sydlige Tyskland. Man hører rutinen, tyngden, spændvidden og det centrale fokus. Man hører nysgerrigheden. Og man hører energien og trangen til at levere. I den forstand er Live in Eppingen en fin dokumentation af spilleglæde og fornemmelse for genren.
Etablerede numre som ”Single City” og ”The Clearing” leveres med forrygende energi, spillemæssigt overskud og ja, rutinens energi og tyngde, mens ballader som ”Sheltered Roads” og ”Old Love” udgør forløsende heller, præget af iørefaldende, indrammet ro.
Tekstuelt er det ikke den store poesi, vi er ude i, når Ole Frimer skriver og synger. Teksterne er til tider næsten fornærmende simple. Men på en eller anden led affinder jeg mig med det, fordi der er den der ægthed i formidlingen og musikledsagelsen. Den der insisterende vrede eller afmagt eller sorg i stemmen – de der uudholdelige følelser, som bare må krænges ud.
**** / Katti Records / 49 min. / Også anmeldt i musikmagasinet gaffa.dk