MUSIKANMELDELSE Portraying, det nye album fra Cæcilie Norby og hendes tyske pladeselskabs side, er et forunderligt miks af store pop-, rock- og folk-sange. Ti af disse har figureret på tidligere udgivelser, seks er optaget tilbage i tiden, men udsendes først nu.
Samlet set fremstår de 16 sange som en form for greatest hits: et portræt af Cæcilie Norby som den modne kunstner, hun er blevet.
Det med det modne skal jeg vende tilbage til.
Forinden vil jeg pointere, at Cæcilie Norby har indspillet de 16 sange med mange forskellige konstellationer, der dog har én ting tilfælles: De består af sindssygt dygtige musikere.
Især hæfter jeg mig ved den konstellation, der forløser de to åbningsnumre – David Bowies ”Andy Warhol” og Bob Dylans ”Life is Hard”. Sidemen på de to numre er polske Leszek Mozdzer (på klaver), vietnamesisk/franske Nguyên Lê (på guitar), svenske Lars Danielsson (på bas) og tyrkiske Robert Ikiz (på trommer) og de – og Cæcilie Norby – forløser vitterligt nævnte numre med præcision og overskud.
Den konstellation, der forløser Big Fat Snakes ”Sittin’ in a Window” og Chief 1’s ”Pletfri Solskin / Spotless Sunshine” (begge optaget under TV2’s liveshow, Toppen af Poppen) er også bemærkelsesværdig. Det er danske Antonelli Orchestra (som består af Jonas Krag, Jacob Gurevitsch, Poul Reimann, Christian Douglas, Jacob Andersen og Claes Antonsen), som sammen med sangerinden forvandler nævnte numre til fascinerende vokaljazzballader.
Men det med det modne! Sagen er den, at man i disse nyere numre, som alle er indspillet indenfor de sidste 15 år, hører en teknisk dygtig og kunstnerisk rodfæstet, stilsikker og rutineret sangerinde, som med udpræget tyngde og troværdighed fornyer etablerede ballader – uanset om disse genremæssigt har deres rødder i poppen, rocken eller folk-musikken. Cæcilie Norby gør dem til sine egne – hvis ikke de i forvejen er hendes egne. Hun gør Paul Simons ”Hearts and Bone”, John fogertys ”Have You Ever Seen the Rain”, Joni Mitchells ”Both Sides Now” og mange andre, kendte ballader til sine. Uden at man bliver ramt af en trang til at høre originalerne. Og dét i sig selv er imponerende! Kun muligt fordi Cæcilie Norby går til materialet med rutine og samtidig nysgerrighed.
***** / ACT Music / 68 min. / Også anmeldt i musikmagasinet gaffa.dk