Kathrine Windfeld har i de sidste fem år høstet mange anmelderroser (og megen opmærksomhed i det hele taget) for sin innovative hovedrolle i eget bigband. Men ikke bare det. Hun har også skabt begejstring med sine uprætentiøse og dog dybt kontrollerede (læs: velgennemtænkte og -forberedte) kompositioner til selvsamme bigband. Men hun kan altså andet og mere end dét. Hun kan f.eks. generøst give plads til andre. I tilfældet Black Swan – Thomas Agergaard – der har komponeret og arrangeret et helt nyt materiale til Kathrine Windfelds orkester – et materiale, der åbner mange muligheder for improvisation undervejs og derfor udfordrer bigbandet. Agergaards kompositioner rummer mange referencer til moderne partiturmusik, rummer momentvist elementer af symfonisk musik og ofte åbne landskaber af improvisation. Og alt det gør hans – og dermed bigbandets musik – til en kompleks størrelse med mange farver, der på fascinerende vis flyder sammen. Man fryder sig som lytter, fordi man også fornemmer, at Kathrine Windfelds Big Band fryder sig.
**** / Storyville Records / 57 min.