Sylfide: Blåt lys

Please follow and like us:

  • 0
  • Share

MUSIKANMELDELSE

Sylfide er et nyt kunstnerisk projekt, og bag det står den danske sangskriver og sanger, komponist og harpenist, Helene Dorthea Tungelund. Hun har tidligere – i forskellige sammenhænge – markeret sig som en brobygger mellem folkemusiske traditioner og ny, blandt andet elektronisk og polyfonisk musik. Vi kender eksempelvis Tungelund fra den dansk-tyske vokalgruppe, Nevesta’s Voice, fra det multikulturelle, danske ensemble, ÆT, og fra det danske, elektroniske musikprojekt, Rumpistol.

Nu har Tungelund imidlertid skabt Sylfide – et soloprojekt, der fusionerer traditionel (men ny) folkemusik med rå art-pop og fængende ambient – som med Blåt lys udsender sit første album. Musikken på albummet fremstår som gennemarbejdet. Den er kantet, rå og original. Og af samme grund giver det mening, at Tungelund med Sylfide i 2022 modtog en DMA Roots-award indenfor kategorien, ”Bedste nye danske Roots Artist”. Hun har vitterligt noget i ærmerne. Hun kan både noget rent lyrisk, hun kan noget som recitator og sanger, og hun kan klart noget som brobygger.

Vel bliver sangen og musikken i momenter for skinger for mig, men der indfinder sig altid elementer af fred, og den fred knytter sig til riter – noget så minimalistisk som toner, der gentages og gentages. Riterne kombineret med de instrumentale ciseleringer og Sylfides vokal ender ud i nogle ofte luftige og teatralske sager. Når jeg hører sangen, ”Mikrokosmos” – som sammen med “Spor” er albummets mest helstøbte, så bliver jeg formerligt suget ind i det betagende univers – også takket være de forrygende strygere. I det følgende nummer, ”Brænder broer”, bliver strygerne og de elektroniske lydflader kombineret med den recitative form for sang for mig for skinger. Til gengæld hører jeg klart i dette nummer, hvor forbundet sangene og musikken netop er til det teatralske – hele albummet er tænkt som et musikalsk ”teaterstykke”. Omslagets forsidefoto, der viser to mennesker danse i nogle LED-oplyste dragter, stammer fra ”teaterstykket”, der er inspireret af traditionel folkedans. Og – som et af flere elementer i det gennemførte lydbillede – så indgår der for eksempel i titelnummeret en lyd af dansende fødder. Dansen og det visuelle er således tænkt ind i de æteriske, til tider næsten spirituelle sange som et retningsangivende element. Hør bare nummeret, ”Generation”.

****  /  Nordic Notes  /  40 min.  /  Også anmeldt i musikmagasinet gaffa.dk

Please follow and like us:

  • 0
  • Share