Magnus Öström & Dan Berglund: E.S.T. 30

Please follow and like us:

  • 0
  • Share

MUSIKANMELDELSE

For os, der i årevis følte os tæt forbundet til Esbjörn Svensson Trios (E.S.T.’s)  musik, var det i juni 2008 frygteligt, at Svensson omkom i en drukneulykke i den svenske skærgård. For Svensson var ikke en hvem-som-helst. Han var en mand, der både videreførte og videreudviklede den moderne, svensk/nordiske jazz.

Da Svensson døde i en alder af bare 44 år, havde han tilført den svensk/nordiske jazz en helt ny farveskala.

At det bare er 30 år siden, E.S.T. så dagens lys er – trioens gennemslagskraft taget i betragtning – overrumplende. For historien viser, at Svensson var en sjældent innovativ sjæl. Han er blevet en bøje, som andre nordboer, herunder danske, i de følgende år har lagt kursen efter!

Derfor er det interessant, når E.S.T.’s mangeårige label, tyske ACT Music, udsender et hyldestalbum – i anledningen af trioens 30 års-fødselsdag. Særlig interessant er det selvfølgelig fordi, E.S.T.’s oprindelige trommeslager og kontrabassist – Magnus Öström og Dan Berglund – står centralt placeret i lydbilledet.

E.S.T. 30, er indspillet live, og med sig på scenen har Öström og Berglund haft en forrygende, nordisk besætning: Joel Lyssarides på klaver, Magnus Lindgren på sax og fløjte, Verneri Pohjola på trompet og Ulf Wakenius på guitar. At høre de i alt seks sublime musikere gribe fat om Svenssons materiale er en fryd. Både fordi man bliver mindet om kvaliteterne i svenskerens musik, og fordi man præsenteres for en udvidet besætning/instrumentering af høj kvalitet.

Særligt samler fokus sig naturligt nok om Lyssarides’ betjening af klaveret – for han er jo den, der en-til-en erstatter Svensson. Og det absolut positive, man kan sige, er, at han – trods eller på grund af egne kvaliteter – ikke forsøger at ”efterligne” Svensson, men gør sin del af udtrykket særegen.

Også de to blæsere, Lindgren og Pohjola, tilfører dimensioner, som er uvante, men absolut velkomne. Især, synes jeg, at Pohjola er en intens vitaminindsprøjtning. Men Lindgren griber også “Tuesday Wonderland” om testiklerne, så det er til at forstå. At Wakenius endelig tager del med sin guitar åbner tilsvarende udtrykket og Svenssons farveskala.

Udødelige numre som “From Gagarin’s Point of View”, “Seven Days of Falling” og “Believe, beleft, Below” holder – også i dette set-up.

*****  /  ACT Music  /  47 min.  /  Også anmeldt i musikmagasinet gaffa.dk

Please follow and like us:

  • 0
  • Share