MUSIKANMELDELSE
Den danske klaverjazztrio, Human Being Human, imponerede i 2022 med debutpladen, Equals. Derfor er det heller ikke overraskende, at trioen med Disappearance bringer en gennemført flot 2’er til torvs.
Som på 1’eren er vi i et lydlandskab, der både emmer af forbindelse til de seneste årtiers blåtone i nordisk jazz – det er et lydlandskab med et integreret element af melankoli – og af forbindelser til det nutidige (potentielt fremtidige), let legende lydlandskab, som vi kender fra andre, nyere, danske konstellationer – navne som Bremer/McCoy og Svaneborg Kardyb. Vel forekommer Human Being Human mig at være mere tro overfor jazzen som genre end de to nævnte grupperinger, men trioen er ikke desto mindre som de optaget af det melodiske, det umiddelbart fængende, det legende og det lette. Og dét er – skal jeg hilse og sige – en god modvægt til melankolien. Når jeg f.eks. hører et nummer som ”Together Again”, hører jeg slægtsskabet med Bremer/McCoy – det lyse sind, det lette vid. Et fokus på grooves og moods, som trioen selv formulerer det.
Disappearance er en hyldest til livet, til dets styrker og skrøbeligheder – snarere end til døden, skyggesiderne og mørket. Ikke dermed sagt, at trioen glemmer sammenhængen mellem livet og døden, men den lægger sit fokus på det lyse og det lette med sine grooves og moods. Og netop et nummer som ”Together Again” forbinder, udvider og oplyser.
I den forstand har bassisten, Torben Bjørnskov, fat i den lange ende med sine nye, stilsikre og dynamiske kompositioner og arrangementer. Og når han så selv – sammen med pianisten Esben Tjalve og trommeslageren Frederik Bülow – forløser sine kompositioner i et catchy og positivt mood, så rives en lytter som mig med. Selv det mest mørke nummer, det bas-dominerede ”Aware”, emmer af lys og potentiale, når klaveret samler op og trommerne breder ud.
Human Being Human er for mig at se et af den danske jazzscenes pt. mest interessante nye navne. En trio, der med virtuositet og opvakt snilde leger sig frem til en perlerække af gribende momenter.
***** / April Records / 46 min. / Også anmeldt i musikmagasinet gaffa.dk