MUSIKANMELDELSE Det er ganske enkelt imponerende, så stor succes Thorbjørn Risager & The Black Tornado har fået. Blues- og rock’n’roll-bandet turnerer Europa tyndt og spiller så mange koncerter, at man næsten må undre sig over, at bandet også finder tid til at skrive og indspillet nyt. Men dét er altså tilfældet: at der er nyt fra bandet med albummet, Come On In. Et album, der nok bekræfter, at intensiteten og energiniveauet er som hidtil samtidig med, at der i enkelte numre har indsneget en mere blålig tone. Stadig er det groovet, de konventionelle blues instrumenter (guitar, slideguitar, bas og trommer) og den dybe, alvorstunge vokal, der præget udtrykket, som stadig animerer til fest. I Risagers tekster har der imidlertid indsneget sig et større element af eftertænksomhed – flere sange handler om det at blive moden og voksen. Andre handler om politisk inficerede problemstillinger som f.eks. flygtningestrømmene mod Europa. Dette sidste gør f.eks. albummets bedste nummer, ”Nobody but the Moon” – kun månen er vidne, når flygtninge drukner i Middelhavet. Titelnummeret, ”Come On In”, handler til gengæld om det opløftende ved fællesskaber – det kredser om en bar (Mojo), hvor alle er velkomne. Under alle omstændigheder er Thorbjørn Risager & The Black Tornados sange og musik af karakter international, og derfor kan det ikke undre, at bandet har fået så stort et publikum i Europa. Udtrykket er på mange måder udansk. Et nummer som ”Over the Hill” er f.eks. klart præget af arven efter black-american Muddy Waters og Fats Domino. Risager har da også i interviews talt om sit møde med bluesmusikken – gennem de to – og på ”Over the Hill” er mødet nærværende. Risager og den sorte tornado sender os tilbage i tiden og traditionen – til den gang, hvor blues musikken havde en forunderligt frigørende virkning. Men Risager og tornadoen giver også det hele et mere nutidigt og moderne præg. Det er dét – forbindelsen til rødderne og den samtidige fornyelse – der gør aflytningen af Come On In så gribende.
**** / Ruf Records / 42 min. / Også anmeldt i musikmagasinet gaffa.dk