Den unge, norske jazzsaxofonist, Mette Henriette, står foran et globalt gennembrud – vil jeg tro og håbe. Og dét takket være det selvbetitlede debutdobbeltalbum, som hæderkronede tyske ECM Records netop har udsendt. Gennembruddet kan komme som følge af kombinationen: en karismatisk, smuk, ung kvinde og et ærefrygtindgydende label. Men også i kraft af musikken! Ganske vist er Mette Henriettes instrumentalmusik ikke hverken mainstream eller let tilgængelig. Tværtimod er den vanskeligt håndgribelig, luftig, næsten avantgardistisk meditativ, grænsende til genren: ny partiturmusik. Alligevel har ”pakken” – d.v.s. saxofonisten, hendes udgivelse og selskabet – potentialet til at bane vej til et globalt gennembrud, fordi musikken er så mange facetteret, langtidsholdbar og gennemsyret af kvalitet og fokus. På den ene af dobbeltalbummets CD’er optræder jazzsaxofonisten i et trioformat med klaver og cello ved sin side, på den anden sammen med et helt ensemble – 12 musikere (primært strygere) fra såvel den klassiske verden som jazzens – alle af den absolut mest innovative slags. Og resultatet er respektindgydende, til tider voldsomt pågående, til tider florlet og fin. Under alle omstændigheder dybt fascinerende og flot.
***** / ECM Records / 101 min.