Anmeldelse på netmagasinet gaffa.dk
Orkesteret, Interfoam, vandt Ung Jazz i 2011, og er nu på gaden med sit første fuldlængdealbum: Breeding. Et album, der – via download og/eller vinyl – øser trash-jazz ud over lytteren, lige som orkesteret tidligere – live – øsede trash-jazz ud over koncertpublikum.
Nu kan man i al diskretion og vel at mærke i fuld udstrækning lade sig overøse af trash-jazz derhjemme. Og dét er da et fremskridt. Både i kraft af, at man kan udsætte sig selv for trash-jazz i fuld udstrækning – hvis man ønsker det – og i kraft af, at man kan gøre det i al ubemærkethed.
Interfoams musik er uhøjtidelig avantgardistisk og pågående trash-jazz med et iboende element af Balkan. Interfoams musik er instrumental og kendetegnet ved, at der er hele tre blæsere i front. Orkesterets atypiske instrumentsammensætning forklarer på den måde meget: Interfoam består nemlig af en trompetist (Mikkel Grevsen), en saxofonist (Mads Egetoft), en tubanist (Rune Jakobsen) og en trommeslager (Kristoffer Tophøj).
Det står helt klart, at orkesteret ikke stræber efter at blive en del af det gode selskab. Snarere er dets medlemmer optaget af – på baggrund af teknisk snilde – at (frem)provokere (en stillingtagen). Og dét er prisværdigt.
***
Eget selskab
Comments are closed.